”Hvorfor er det vigtigt med en systematisk onboarding – vi har jo styr på det praktiske? Kan det betale sig at bruge mere tid på det?” Her får du tre argumenter for, hvorfor du som leder eller HR skal interessere dig for, hvordan I onboarder jeres nye kolleger – og et par tips til, hvordan I (måske) kan få mere ud af indsatsen:
# 1: Det er dyrt at miste en nyansat medarbejder
Ifølge Danmarks Statistik skifter ca. hver femte job hvert år, og 40% af alle fratrædelser i SMV’er sker indenfor det første år (Bo H. Eriksen, SDU). Det er især indenfor den private sektor, at man finder den største jobmobilitet. Det er rigtig dyrt – ifølge Bencke Partners koster det virksomheden op til 18 måneders løn, hver gang en ansat stopper indenfor et år. Der kan være mange årsager til, at samarbejdet stopper efter kort tid. Det kan handle om fravalg af virksomheden, tilvalg af noget andet – eller skyldes, at medarbejderen siges op, fordi de gensidige forventninger ikke kan mødes. Virksomheder, der arbejder systematisk med onboarding, oplever 50% højere fastholdelse af medarbejdere (Lombardi:2011). Det er tal, der er til at forstå.
# 2: En målrettet onboarding kan øge den nyansattes resultatskabelse, læring og udvikling markant
Virksomheden har et stort ansvar for at spille sin nye medarbejder god. Men en undersøgelse fra Gallup viser, at kun 12% af de nyansatte oplever, at deres arbejdsgiver har styr på onboardingen (”Create an Exeptionel Onbording Journey for Your New Employees”, Gallup, 2019).
Omhu i onboardingen har afgørende betydning for, at jeres nye kollega får klarhed over sin rolle, får skabt relationer og netværk og forstår jeres kultur. Det bidrager til, at hun/han kommer godt og hurtigt i gang og kan navigere i jobbet – og omhu skaber tryghed og trivsel. Med en effektiv onboarding kan den nye medarbejder skabe resultater og give værdi til virksomheden to måneder tidligere end uden en målrettet indkøring (Bauer, 2010).
# 3: I kan få værdifulde, nye øjne på jeres virksomheds processer og kultur
Jeres nye kollega er guld for virksomheden! Hun/han oplever virksomheden indefra med en udefrakommendes perspektiv og kan få øje på ting, I ikke selv ser så klart. Hvad der er højt/lavt prioriteret, hvordan jeres interne processer foregår og ressourcer udnyttes, hvordan viden deles, og beslutninger træffes osv. Det kan også være, at jeres nye kollega har gode idéer til, hvordan I kan gøre ting på en smartere og mere effektiv måde.
De fleste virksomheder har en tjekliste til onboarding. Her får du et par tips til at skærpe jeres blik på processen:
Se onboardingen som en del af medarbejderrejsen i jeres virksomhed. Husk at også erfarne nyansatte har brug for hjælp til at etablere sig. Tænk kollegerne aktivt ind, så den nyansatte hurtigt bliver en del af kulturen og fællesskabet. Del de historier, I er stolte af, og som fortæller noget om jeres ’purpose’ og kultur.
Forventningsafstem ordentligt fra start og hyppigt herefter.
Sørg for at jeres nye kollega har konkrete opgaver at tage fat på.
Giv jeres nye kollega en ’undrebog’ hvor han/hun kan notere ned, hvad han/hun undrer sig over. Del undringerne – de er guld værd (og til tider også ret morsomme)!