Viden
Artikler om vores arbejde og erfaringer.
Indflettet evaluering – en værdifuld evalueringsmodel
’Indflettet evaluering’ er et nyere fænomen, hvor projektmedarbejdere deltager i projektevalueringen sammen med eksterne evaluatorer. Formålet er i mindre grad kontrol og i højere grad udvikling, læring og innovation.
Hvorfor udbredes gode løsninger og andre projekterfaringer ikke?
Hvorfor udbredes gode løsninger og andre projekterfaringer ikke? Hvorfor er ansvarlige for udviklingsprojekter ofte [...]
En Kritisk Vens bekendelser
Kritisk Ven-tilgangen vinder frem som en værdifuld evalueringstilgang. Men roser har også torne. Her deler vi nogle af udfordringerne i et forsøg på at skabe en åben dialog, som kan bidrage til at forbedre evalueringstilgangen.
Hvem har egentlig brug for en evaluering?
Evaluering og måling risikerer med den nuværende kurs at blive en faglig kampplads snarere end en platform for faglig udvikling og dialog, og det vil for os at se være et stort tab.
Slut med slutevalueringer?
Hvis vi begynder at forholde os til slutevalueringer som starten – frem for slutningen – på noget, så er der måske håb for denne kongedisciplin inden for evaluering. Vi giver i dette helbredstjek en lidt dyster diagnose for slutevalueringer, men udskriver også en recept.
Sig farvel til din evaluator og goddag til en Kritisk Ven
Projekter har først og fremmest brug for at lykkes, ikke blot dokumentation. Evaluering som Kritisk Ven giver projektledelsen løbende dokumentation og feedback, så indsatsen kan justeres og optimeres, når evalueringen er indtænkt fra projektets start.
Statistisk signifikans redder ikke dagen i evalueringer
Når vi skal undersøge, om vi kan stole på resultaterne af en undersøgelse eller evaluering tyer vi ofte til begrebet ’signifikans’. Ofte bruges test af statistisk signifikans dog forkert i evalueringer, og udfaldet fortolkes forkert. Det gør os ofte blinde for andre forhold, som er (mere) relevante for resultaternes validitet.
Din forankringsplan er lige så vigtig som din projektplan
Hvordan kan uddannelsesinstitutioner skabe sammenhæng mellem projekter og driftsorganisation og dermed være med til at levere på kerneopgaven, bidrage til det samlede kædeansvar og klæde vores unge på til en usikker fremtid?
Outcome Harvesting – når læring er vigtigere end kontrol (del 1 af 2)
Outcome Harvesting er en værdifuld evalueringstilgang, når hovedformålet er at ’høste’ indsigter i de forandringer, som projektet faktisk medvirker til – frem for blot at følge op på på forhånd fastlagte målsætninger.
Outcome Harvesting – fra praktikernes perspektiv (del 2 af 2)
Outcome Harvesting er den nye, smukke rose i evalueringsfagets mangfoldige have. Men har den også sine torne? Vi har spurgt nogle af de få danske organisationer, der har afprøvet evalueringstilgangen indtil nu.
Hvordan evaluerer man udbyttet af et projekt?
Med Outcome+ får du et redskab, så du langt mere præcist kan identificere, forstå og formidle, hvilken værdi et projekt har skabt for sine deltagere eller målgruppe. Outcome+ er også nyttigt, når du skal opstille målsætninger for et projekt.
Hvordan sikrer vi drikkevand til fremtidens generationer?
Hvis vi skal beskytte drikkevandet, skal vi beskytte grundvandet – og de arealer, der er oven på grundvandet. Det handler om prioriteringer og dermed politik.