Selvevaluering2025-09-24T12:55:52+02:00
Mette Christiansen Selvevaluering

Understøttet selvevaluering – evaluering i jeres hænder, med professionel sparring

Den understøttede selvevaluering bygger oven på evalueringsdesignet, og støtter jer i at gennemføre evalueringen i praksis. Det er et tilbud til jer, der selv vil stå for evalueringen af jeres indsats, men har brug for vejledning i, hvordan I bedst griber det an. Selvevaluering giver jer mulighed for at lære af jeres egen praksis, men det kan være en udfordring at sikre, at dataindsamling, analyse og refleksion faktisk fører til værdifuld indsigt. 

Med understøttende selvevaluering får I en ramme for evalueringen, metoder til at indsamle de rigtige data og en sparringspartner, der hjælper jer med at analysere og tolke resultaterne. Det betyder, at I bevarer ejerskabet over evalueringen, men med den nødvendige støtte til at sikre, at den bliver af høj kvalitet, meningsfuld og brugbar. 

Typiske udfordringer med selvevaluering, I måske kender

• Hvordan gennemfører vi en evaluering internt uden at miste troværdighed?
• Hvordan sikrer vi, at vores medarbejdere har kompetencerne til at evaluere?
• Hvordan indsamler vi data, der giver indsigt og ikke bare information?
• Hvordan kan vi analysere og bruge data til at forbedre indsatsen?
• Hvordan integrerer vi evaluering i hverdagen uden at det bliver en ekstra byrde?
• Hvordan formidler vi resultaterne, så de bliver værdifulde for både os selv og eksterne parter?

Har du lyst til at vende jeres udfordringer? Ring til Maria Christiansen2894 9065. Vi giver gerne et første perspektiv.

Vil du vide mere?

Maria Cathrine Christiansen Pluss

Maria Cathrine Christiansen

Manager

+45 28 94 90 65


    Viden og cases om evaluering

    Outcome+: Hvordan evaluerer man udbyttet af et projekt?

    Med Outcome+ får du et redskab, så du langt mere præcist kan identificere, forstå og formidle, hvilken værdi et projekt har skabt for sine deltagere eller målgruppe. Outcome+ er også nyttigt, når du skal opstille målsætninger for et projekt.

    Statistisk signifikans redder ikke dagen i evalueringer

    Når vi skal undersøge, om vi kan stole på resultaterne af en undersøgelse eller evaluering tyer vi ofte til begrebet ’signifikans’. Ofte bruges test af statistisk signifikans dog forkert i evalueringer, og udfaldet fortolkes forkert. Det gør os ofte blinde for andre forhold, som er (mere) relevante for resultaternes validitet.

    Hvem har egentlig brug for en evaluering?

    Evaluering og måling risikerer med den nuværende kurs at blive en faglig kampplads snarere end en platform for faglig udvikling og dialog, og det vil for os at se være et stort tab. Vejen væk fra denne situation går gennem en revitalisering af evalueringer som et fagligt redskab, der kan udnyttes meget bedre, end tilfældet ofte er i dag.

    Go to Top