Porteføljeevaluering2025-09-24T12:56:53+02:00
Benedikte Bjerge Porteføljeevaluering

Porteføljeevaluering – når I vil forstå helheden og identificere synergi

Har I ambitioner om, at en portefølje af projekter skal blive til mere end summen af enkeltprojekter? Så skal I interessere jer for porteføljeevaluering. Hvordan spiller projekterne sammen, og hvor er der potentiale for at styrke den samlede indsats? I samarbejde med fonde og offentlige myndigheder har vi udviklet redskaber til at skabe og optimere synergi samt følge op på, om den opstår.

En porteføljeevaluering hjælper jer med at se, hvordan jeres projekter understøtter jeres strategi, om der skabes synergi på tværs, og hvor I kan optimere indsatsen. I får en dybere indsigt i, hvordan forskellige projekter bidrager til jeres mål – og hvad I kan justere for at skabe endnu større værdi. 

 

Typiske udfordringer med porteføljeevaluering, I måske kender

Hvordan vælger I projekter, der har potentiale til at skabe synergi? 
• Hvordan evaluerer I tværgående effekter og synergieffekter mellem projekter? 
• Hvordan skaber I en evalueringsramme, der dækker hele jeres portefølje? 
• Hvordan ved I, hvilke projekter der skaber mest værdi? 
• Hvordan bruger I evaluering aktivt til at prioritere ressourcer? 
• Hvordan kan I formidle jeres samlede resultater til fonde, bestyrelse eller beslutningstagere? 

Har du lyst til at vende jeres udfordringer? Ring til Benedikte Bjerge3024 4226. Vi giver gerne et første perspektiv.

Vil du vide mere?

Benedikte Bjerge Porteføljeevaluering

Benedikte Bjerge

Manager

+45 3024 4226


    Viden og cases om evaluering

    Outcome+: Hvordan evaluerer man udbyttet af et projekt?

    Med Outcome+ får du et redskab, så du langt mere præcist kan identificere, forstå og formidle, hvilken værdi et projekt har skabt for sine deltagere eller målgruppe. Outcome+ er også nyttigt, når du skal opstille målsætninger for et projekt.

    Statistisk signifikans redder ikke dagen i evalueringer

    Når vi skal undersøge, om vi kan stole på resultaterne af en undersøgelse eller evaluering tyer vi ofte til begrebet ’signifikans’. Ofte bruges test af statistisk signifikans dog forkert i evalueringer, og udfaldet fortolkes forkert. Det gør os ofte blinde for andre forhold, som er (mere) relevante for resultaternes validitet.

    Hvem har egentlig brug for en evaluering?

    Evaluering og måling risikerer med den nuværende kurs at blive en faglig kampplads snarere end en platform for faglig udvikling og dialog, og det vil for os at se være et stort tab. Vejen væk fra denne situation går gennem en revitalisering af evalueringer som et fagligt redskab, der kan udnyttes meget bedre, end tilfældet ofte er i dag.

    Go to Top