Evalueringsstrategi2025-09-24T12:58:55+02:00
Nikolai Weissert Evalueringsstrategi - bæredygtighed

Evalueringsstrategi – når organisationen vil styrke sin evalueringskapacitet

For større organisationer med flere projekter er udfordringen ofte ikke at evaluere ét projekt, men at skabe en samlet strategi for evaluering, der både understøtter læring og håndterer krav fra forskellige bevillingsgivere. Uden en klar evalueringsstrategi kan organisationer opleve at blive kastebolde mellem skiftende ønsker og retningslinjer – og at værdien af evaluering går tabt.

Vi hjælper jer med at opbygge evalueringskapacitet og udvikle en strategi, der gør jer bedre til at designe evalueringer, indsamle og analysere data og bruge resultaterne aktivt. Det giver jer både større uafhængighed og bedre forudsætninger for at udnytte evaluering som et redskab til strategisk udvikling.

Typiske udfordringer med evalueringsstrategi, I måske kender

• Hvordan tænker vi evaluering ind, når vi udvikler nye indsatser?
• Hvordan skaber vi en samlet tilgang, der fungerer på tværs af projekter?
• Hvordan efterspørger vi ekstern bistand uden at miste styringen?
• Hvordan undgår vi at springe fra metode til metode afhængig af bevillingsgiverens ønsker?
• Hvilke kompetencer skal vi have internt for at kunne styre evalueringer effektivt?
• Hvordan bruger vi evaluering til at styrke læring og strategisk udvikling?

Har du lyst til at vende jeres udfordringer? Ring til Nikolai Weissert2286 3389 – Vi giver gerne et første perspektiv.

Vil du vide mere?

Nikolai Weissert Pluss

Nikolai Weissert

Partner

+45 22 86 33 89


    Viden og cases om evaluering

    Outcome+: Hvordan evaluerer man udbyttet af et projekt?

    Med Outcome+ får du et redskab, så du langt mere præcist kan identificere, forstå og formidle, hvilken værdi et projekt har skabt for sine deltagere eller målgruppe. Outcome+ er også nyttigt, når du skal opstille målsætninger for et projekt.

    Statistisk signifikans redder ikke dagen i evalueringer

    Når vi skal undersøge, om vi kan stole på resultaterne af en undersøgelse eller evaluering tyer vi ofte til begrebet ’signifikans’. Ofte bruges test af statistisk signifikans dog forkert i evalueringer, og udfaldet fortolkes forkert. Det gør os ofte blinde for andre forhold, som er (mere) relevante for resultaternes validitet.

    Hvem har egentlig brug for en evaluering?

    Evaluering og måling risikerer med den nuværende kurs at blive en faglig kampplads snarere end en platform for faglig udvikling og dialog, og det vil for os at se være et stort tab. Vejen væk fra denne situation går gennem en revitalisering af evalueringer som et fagligt redskab, der kan udnyttes meget bedre, end tilfældet ofte er i dag.

    Go to Top