Evalueringsdesign2025-09-24T12:28:59+02:00
Sine Riis

Evalueringsdesign – Skab klarhed over jeres indsats’ effekt

Hvordan ved I, om jeres indsats gør en reel forskel? Evalueringsdesign handler ikke kun om at dokumentere resultater, men om at sikre, at I løbende lærer af jeres erfaringer og justerer indsatsen, så den skaber størst mulig værdi.

Måske har I brug for at dokumentere effekterne af jeres indsats for en bevillingsgiver? Eller måske vil I gerne bruge evalueringen aktivt til at forbedre projektet undervejs? Med et skræddersyet evalueringsdesign får I en metode, der passer til jeres behov, og som sikrer, at I får de rigtige svar – ikke bare de lettest tilgængelige.

Typiske udfordringer med evalueringsdesign, I måske kender

• Hvordan måler I, om jeres indsats skaber den ønskede effekt?
• Hvilke evalueringsmetoder passer bedst til jeres projekt?
• Hvordan sikrer I, at evalueringen giver brugbare resultater og ikke bare en rapport til arkivet?
• Hvordan håndterer I krav fra fonde og bevillingsgivere om evaluering?
• Hvordan kan I bruge evaluering til at lære og udvikle indsatsen undervejs?
• Hvordan integrerer I evaluering uden at bruge unødigt mange ressourcer?

Har du lyst til at vende jeres udfordringer? Ring til Sine Riis2283 2024. Vi giver gerne et første perspektiv.

Vil du vide mere?

Sine Riis Pluss

Sine Riis

Chefkonsulent

+45 51 25 26 29


    Viden og cases om evaluering

    Outcome+: Hvordan evaluerer man udbyttet af et projekt?

    Med Outcome+ får du et redskab, så du langt mere præcist kan identificere, forstå og formidle, hvilken værdi et projekt har skabt for sine deltagere eller målgruppe. Outcome+ er også nyttigt, når du skal opstille målsætninger for et projekt.

    Statistisk signifikans redder ikke dagen i evalueringer

    Når vi skal undersøge, om vi kan stole på resultaterne af en undersøgelse eller evaluering tyer vi ofte til begrebet ’signifikans’. Ofte bruges test af statistisk signifikans dog forkert i evalueringer, og udfaldet fortolkes forkert. Det gør os ofte blinde for andre forhold, som er (mere) relevante for resultaternes validitet.

    Hvem har egentlig brug for en evaluering?

    Evaluering og måling risikerer med den nuværende kurs at blive en faglig kampplads snarere end en platform for faglig udvikling og dialog, og det vil for os at se være et stort tab. Vejen væk fra denne situation går gennem en revitalisering af evalueringer som et fagligt redskab, der kan udnyttes meget bedre, end tilfældet ofte er i dag.

    Go to Top