Kompleks evaluering2025-08-27T16:52:34+02:00
Stefan Brendstrup Evaluering

Evaluering af komplekse udfordringer – når standardmetoder ikke er nok

Ikke alle problemstillinger kan løses med traditionelle projektmodeller. Komplekse udfordringer kræver ofte fleksible og langsigtede løsninger, hvor det ikke altid er muligt at forudsige effekterne på forhånd. 

Hvis I arbejder med systemforandringer, brede partnerskaber eller komplekse samfundsudfordringer, har I brug for en evalueringstilgang, der kan håndtere kompleksitet. Det kræver metoder, der gør det muligt at justere indsatsen løbende og identificere, hvad der driver forandring – også når årsagssammenhængene ikke er entydige. 

 

Typiske udfordringer med komplekse evalueringer, I måske kender

• Hvordan evaluerer I en indsats, hvor resultaterne ikke er målbare inden for indsatsens umiddelbare løbetid? 
• Hvordan sikrer I, at jeres evaluering fanger både tilsigtede og utilsigtede effekter? 
• Hvordan evaluerer I et projekt, der udvikler sig løbende? 
• Hvordan arbejder I med evaluering i brede partnerskaber, hvor der er mange aktører? 
• Hvordan dokumenterer I en indsats, hvor resultaterne først viser sig efter flere år? 
• Hvordan sikrer I, at evalueringen bliver et læringsværktøj og ikke bare en kontrolmekanisme?

Har du lyst til at vende jeres udfordringer? Ring til Stefan2283 2024 eller Martin2374 0011 – vi giver gerne et første perspektiv.

Vil du vide mere?

Stefan Brendstrup Pluss

Stefan Brendstrup

Direktør

+45 2283 2024


    Viden og cases om evaluering

    Outcome+: Hvordan evaluerer man udbyttet af et projekt?

    Med Outcome+ får du et redskab, så du langt mere præcist kan identificere, forstå og formidle, hvilken værdi et projekt har skabt for sine deltagere eller målgruppe. Outcome+ er også nyttigt, når du skal opstille målsætninger for et projekt.

    Statistisk signifikans redder ikke dagen i evalueringer

    Når vi skal undersøge, om vi kan stole på resultaterne af en undersøgelse eller evaluering tyer vi ofte til begrebet ’signifikans’. Ofte bruges test af statistisk signifikans dog forkert i evalueringer, og udfaldet fortolkes forkert. Det gør os ofte blinde for andre forhold, som er (mere) relevante for resultaternes validitet.

    Hvem har egentlig brug for en evaluering?

    Evaluering og måling risikerer med den nuværende kurs at blive en faglig kampplads snarere end en platform for faglig udvikling og dialog, og det vil for os at se være et stort tab. Vejen væk fra denne situation går gennem en revitalisering af evalueringer som et fagligt redskab, der kan udnyttes meget bedre, end tilfældet ofte er i dag.

    Go to Top